Walle 66M – käytännöllisin ratkaisu kahden talouden yhteiselle tontille
Julkaistu 3.12.2025
Olin juuri ajamassa mökiltä kotiin, kun rysähti – peura hyppäsi suoraan konepellille. Vaimo oli vain kaksi viikkoa aiemmin vaihtanut autonsa täyssähköiseen, ja nyt oma vanha dieselini joutui poistumaan palveluksesta. Oli aika miettiä seuraavaa autoa - ja samalla ensimmäistä kertaa sähköauton latausratkaisua omaan pihaan.
Soitin tutulle sähköurakoitsijalle, joka perehdytti minut latausasemien maailmaan. Aluksi kaikki type 2:t, CCS:t ja CHAdeMOT tuntuivat menevän sekaisin, mutta pian kokonaiskuva alkoi hahmottua. Kävi nopeasti selväksi, että meille tärkeintä oli käyttövarmuus - latausaseman piti toimia ilman jatkuvia ohjelmistopäivityksiä, sovelluksia tai monimutkaisia pilvipalveluita. Halusimme laitteen, joka kestää aikaa ja toimii joka päivä, myös kovalla pakkasella. En halunnut jännätä pakkasaamuna, että onko autoni latautunut yön aikana.
Sähköasentajani suositteli Wallea, sillä hänen kokemuksensa mukaan Wallen asemat ovat helppoja asentaa, mekaanisesti kestäviä ja erittäin luotettavia. Se riitti vakuuttamaan minut.
Walle 66M tarjoaa kahden auton latausmahdollisuuden yhteen tolppaan asennettuna
Kahden talouden yhteinen haaste
Asumme naapurini kanssa samalla tontilla, jossa on kaksi sähkölämmitteistä 120 m² erillistaloa. Hänellä ei vielä sähköautoa ollut, mutta hän oli valmis tekemään investoinnin latauskenttään kanssani. Yhteinen sähköliittymä (3x50A) oli jo valmiiksi tiukilla, ja sähköautojen lataus vaati järjestelmältä entistä enemmän. Kun laskimme kuormaa, selvisi nopeasti, että nykyiset pääsulakkeet eivät riittäisi - ei talokohtaisissa liittymissä eikä tonttiliittymässä.
Neuvottelimme Helen Sähköverkon kanssa ja päätimme nostaa tontin liittymän 3x80A:iin. Lisäksi vaihdoimme tontin mittauskeskuksen ja varmistimme, että kaapelointi kestää tulevaisuuden tarpeet aina 3x100A:iin asti. Walle tarjosi tähän erinomaisen lisäedun: heidän latausasemissaan on älykäs kuormanhallinta, joka valvoo pääsulakkeen virtaa ja rajoittaa automaattisesti lataustehoa, jos kokonaiskuorma uhkaa kasvaa liikaa. Näin vältymme pääsulakkeen palamiselta, vaikka molemmissa taloissa ja latauspisteissä olisi täysi käyttö päällä.
Tärkeintä oli käyttövarmuus - latausaseman piti toimia ilman jatkuvia ohjelmistopäivityksiä, sovelluksia tai monimutkaisia pilvipalveluita.
Miksi valitsimme Walle 66M:n
Kun vertailimme vaihtoehtoja, Walle 66M erottui edukseen käytännöllisyydellään, hinnallaan ja monipuolisuudellaan. Markkinoilla on hyvin vähän latausratkaisuja, jotka mahdollistavat kahden auton yhtäaikaisen latauksen samasta tolpasta. Usein kaksi erillistä asemaa on edullisempi, mutta ne vievät enemmän tilaa ja kaapelointi on hankalampaa. Wallen kohdalla tupla-asema oli hinnaltaan hyvin kilpailukykyinen verrattuna myös kahteen yksittäiseen asemaan.
Walle 66M tarjoaa kahden auton latausmahdollisuuden yhteen 63 mm tolppaan asennettuna, mikä teki siitä tilatehokkaan ja kustannustehokkaan ratkaisun yhteiselle parkkipaikallemme. Lisäksi sen mekaaninen rakenne on tukeva ja säänkestävä, mikä oli meille tärkeää Suomen vaihtelevissa oloissa.
Latausaseman kahdesta Type 2 -pistorasiasta voidaan ladata kahta sähköautoa yhtä aikaa - kumpaakin jopa 11 kW:n teholla. Lisäksi asemassa on ajastimella varustettu 240V pistorasia, jota käytämme esimerkiksi auton imurointiin. Jos jossain vaiheessa päättäisimme myydä talon, niin lataustolppaa voi pistorasian vuoksi käyttää myös ihan tavallisena polttomoottoriauton lämpötolppana. Tämä tekee asemasta aidosti monikäyttöisen.
Lataustolppaa voi pistorasian vuoksi käyttää myös ihan tavallisena polttomoottoriauton lämpötolppana
Helppo ja nopea asennus
Kun tontin johdotukset ja kaapeloinnit oli saatu valmiiksi, latausaseman asennus sujui sähköasentajalta hämmästyttävän nopeasti. Vanhan lämpötolpan purkaminen ja uuden Walle 66M -aseman liittäminen vei aikaa alle puoli tuntia. Asentaja totesi työn valmistuttua, että Walle on yksi helpoimmin asennettavista asemista, mitä hän on tehnyt - kaikki oli selkeästi suunniteltu ja laadukkaasti toteutettu.
Tämä vahvisti entisestään tunnetta siitä, että olimme valinneet oikean tuotteen: asennus oli vaivaton, eikä mitään ylimääräistä säätöä tarvittu.
Kun tontin johdotukset ja kaapeloinnit oli saatu valmiiksi, latausaseman asennus sujui sähköasentajalta hämmästyttävän nopeasti
Kokemukset
Olen käyttänyt järjestelmää jo jonkin aikaa. Koko järjestelmä toimii nyt luotettavasti ja huoltovapaasti. Parkkipaikalla on kaksi asemaa, joista voi ladata yhteensä neljää autoa. Kuormanhallinta pitää huolen siitä, ettei sähköverkko kuormitu liikaa, ja molemmat taloudet voivat ladata autojaan yhtä aikaa ilman huolta.
Walle 66M osoittautui meille täydelliseksi ratkaisuksi: se yhdistää teknisen laadun, helpon käytettävyyden ja pitkän käyttöiän. Parasta on se, että se vain toimii - ilman sovelluksia, ilman monimutkaisia asetuksia ja ilman ylimääräistä säätöä.
Walle 66M erottui edukseen käytännöllisyydellään, hinnallaan ja monipuolisuudellaan
Miksi suosittelen Walle 66M-latausasemaa
Kaksi autoa voi ladata samasta tolpasta yhtä aikaa
Asennus on nopea ja selkeä
Erittäin tukeva ja säänkestävä rakenne
Kuormanhallinta suojaa sulakkeet ja pitää verkon tasapainossa
Toimii ilman sovelluksia tai jatkuvia ohjelmistopäivityksiä
.Suomalainen laatu ja suunnittelu näkyvät yksityiskohdissa
Viimeisimmät artikkelit
3.12.2025
Ladattu kilpailuetu - autovuokraamoyrittäjällä käytössä jo liki 30 Wallen latausasemaa
Paikallisuutta arvostawalle yrittäjälle latausasemien valinta oli helppoa. Autokannan sähköistyessä omat sähkölatausasemat ovat kilpailuetu. – Paikallisena yrittäjänä suosin paikallisia toimijoita. Ylihintaa en maksa, mutta Wallen…
9.10.2025
Valle sopii Lapissa matkailevalle ja Walle sopii Lapissa lataawalle
Kun sähköautot alkoivat valloittaa maailmaa, oli keskustelupalstojen yleisin kysymys: pääseekö autolla Lappiin? No kyllä pääsee – sähköautoilla matkataan Lappiin ja Lapissa. Utsjokelainen yrittäjä Petteri…
8.9.2025
Jämpti palvelu on työkseen ajawalle kunnia-asia
Wallen latausasemat pitävät Turun Invataksit Oy:n sähkötaksit luotettavasti ladattuina. – Asiakkaan etu edellä on meillä tapana ajella, tiivistää Turun Invataksit Oy:n omistaja Pasi Soini toimintafilosofiaansa. Sähköautojen…
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.