Kohtalo puuttui sähköauton laturin valintaan taloyhtiössä: ”Hinta ja helppous ratkaisivat”
Julkaistu 5.6.2024
Sähköautojen määrä lisääntyy kovaa kyytiä. Näistä syistä naantalilainen taloyhtiö päätti hankkia niille latausasemat.
Asukkaita askarruttivat monet kysymykset. Suomen ilmasto on vaativa, ja lämpötila voi vaihdella kovista pakkasista paahtaviin helteisiin. Onko järjestelmää, johon voi luottaa varmasti? Miten käyttö laskutetaan asukkailta? Entä ne osakkaat, joilla ei ole sähköautoa
Kohtalo puuttui peliin.
– Taloyhtiössämme sattui iso vesivahinko. Muun muassa vanha, aikansa elänyt sähköpääkeskus oli uusittava, kertoo taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja Pia Sykkö.
– Silloin konkretisoitui ajatus siitä, että on korkea aika uusia autojen lämmitysjärjestelmä ja samalla hankkia myös sähköautojen latausmahdollisuus. Se on tätä päivää.
Valinta osui Walle-latureihin
Vuosi sitten pidetyssä yhtiökokouksessa asukkaat olivat myötämielisiä latausjärjestelmän hankinnalle.
– Autojen lämmitystolpat olivat tulleet tiensä päähän, sillä niille oli kertynyt käyttöikää jo vuosikymmeniä. Joitakin niistä jouduttiin aika ajoin korjaamaan, ja täysuusinta olisi ollut joka tapauksessa pian edessä. Oli järkevää tehdä iso remontti kerralla, jotta pihaa ei tarvitse kaivaa auki useaan kertaan, Sykkö sanoo.
”Tärkeimpiä valintaperusteitamme oli hinta.
Taloyhtiö tiesi entuudestaan kaksi hyvää sähköautojen latausjärjestelmän toimittajaa, joihin se oli tutustunut messuilla. Toimijat kävivät myös esittäytymässä taloyhtiön kokouksessa.
Valinta osui vuonna 1983 perustettuun raisiolaiseen yritykseen Trafomic Oy:hyn, jonka tuotteita ovat Walle-laturit
– Tärkeimpiä valintaperusteitamme oli hinta. Toisekseen halusimme paikallisen toimijan, joka tekee yhteistyötä käyttämämme Salamasähkö-sähköyhtiön kanssa. Sen suositus vaikutti valintaan.
Naantalilainen taloyhtiö valitsi Walle64T:n, joka mahdollistaa eParking-laskutuspalvelun käytön. Kuva: Suvi Elo
”Helppokäyttöinen”
Walle-latausjärjestelmän asentaminen alkoi vanhojen lämmitystolppien poistamisella lokakuussa 2023. Maahan asennettiin uudet kaapelit ja pihalle uudet tolpat, joista pystyy sekä lämmittämään että lataamaan auton. Järjestelmä saatiin käyttöön vuoden 2024 alussa.
Aluksi vastassa oli pieni ongelma.
– Valitsimme uuden mallin Walle64T:n, joka mahdollistaa eParking-laskutuspalvelun käytön. Sen valmistuminen hieman viivästyi. Puolitoista kuukautta sompailimme jatkojohtojen kanssa, mutta odotus kannatti. Wallen järjestelmä on erittäin helppokäyttöinen ja luotettava, Sykkö sanoo.
– Sen kanssa oli alussa pieniä käynnistysvaikeuksia, kertoo hallituksen jäsen Kalevi Wasström kertoo.
– Olisimme saaneet apua sekä Wallelta että sähköyhtiöltä, mutta talossa oli näppärä asukas, joka opasti toisia. Sen jälkeen Walle-latureiden ja eParking-laskutuspalvelun käyttö on tuntunut yksinkertaiselta.
Walle on yli sadassa taloyhtiössä
Walle laturit suunnittelee ja valmistaa raisiolainen Trafomic Oy. Sillä on 40 vuoden kokemus vaativien sähkölaitteiden ja -komponenttien suunnittelusta ja valmistuksesta.
– Walle-laturit on osa Trafomic Oy:n liiketoimintaa. Walle sai alkunsa vuonna 2019, ja tähän päivään mennessä olemme toimittaneet sähköauton latausjärjestelmiä yli sataan taloyhtiöön Suomessa, sanoo Tomi Mäkinen Trafomicista.
– Taloyhtiöiden lisäksi myymme latausasemia myös julkiseen käyttöön sekä kotitalouksille.
”Parasta on se, että jokainen lataaja maksaa vain siitä, mitä käyttää.
Mäkisen mukaan naantalilaisen taloyhtiöön toimitettiin vuonna 2023 käynnistetty Walle64T-järjestelmä, joka mahdollistaa eParking-laskutuspalvelun.
– Walle eTolppa -latausasemat mahdollistavat eParking-laskutussovelluksen käytön latausasemissamme, joten käyttäjätunnistautuminen ja käytetyn sähkön laskuttaminen on vaivatonta. Käyttäjätunnistautumiseen tarvitaan vain matkapuhelin.
– Valikoimasta löytyy nopeamman latauksen lisäksi myös edullisempaan hidaslataukseen tarkoitettuja ratkaisuja.
Tekninen tuki ja takuu
Mäkisen mukaan positiivista palautetta on tullut naantalilaisen taloyhtiön lisäksi muistakin taloyhtiöistä.
– Olemme saaneet kiitosta järjestelmien toimivuudesta. Teknistä tukea on helppo saada, ja tarvittaessa takuuasiat pelaavat hyvin. Saamme nopeasti hoidettua mahdolliset häiriöt.
Mäkinen myöntää, että Suomen sääolosuhteet luovat omat haasteensa sähköautojen latausjärjestelmille.
– Lämpötila voi vaihdella -30 asteen pakkasista lähes +30 asteen helteisiin, ja laitteemme kestävät tämän.
Noin 60 000 euron investointi
Taloyhtiön mielestä Walle-latausjärjestelmän hankinta oli erittäin onnistunut.
– Käyttöönoton aikana oli pieniä ongelmia, mutta Walle ja sähköyhtiö auttoivat niiden ratkaisemisessa. Nyt osakkaat ovat tyytyväisiä helppokäyttöisyyteen ja luotettavuuteen, Sykkö kertoo.
Järjestelmän hankkiminen maksoi noin 60 000 euroa, josta vielä viime vuonna sai valtion tukea lähes 20 000 euroa. Valtion tuki taloyhtiöille loppui vuodenvaihteessa.
– Emme pitäneet hintaa pahana. Yhtiössä on 25 asuntoa, ja maksu jakautuu asuntojen neliöiden mukaan. Jokainen maksaa Walle-latureiden käytöstä kulutuksensa mukaan.
Sähkönkulutuksen mukainen laskutus hoituu isännöinnin kautta, ja se hoidetaan kolmen kuukauden välein.
– Parasta on se, että jokainen lataaja voi seurata omaa kulutusta kännykästään reaaliajassa ja maksaa vain siitä, mitä käyttää, Wasström kiittelee.
Taloyhtiön osakkaat ovat jo huomanneet, että Walle-latureiden hankinta on nostanut omalta osaltaan taloyhtiön arvoa.
– Ihminen helposti ajattelee, että en tule ikinä myymään asuntoani, mutta elämäntilanteet muuttuvat. Sähköautojen latausmahdollisuus on selvästi hyödyttänyt: muutamalle myyntiin tulleelle asunnolle oli heti kysyntää, Sykkö sanoo.
Tällainen on Walle-latausasema
Walle-latausasemat ovat kotimaisia avainlipputuotteita. Ne valmistetaan Raisiossa Trafomicin tehtaalla.
Walle-latausasemat on suunniteltu kestämään Pohjoisen olosuhteet. Kaikissa Walle-latausasemissa on kestävä metallinen kuori, jonka ansiosta ne toimivat kelillä kuin kelillä.
Järjestelmä voidaan asentaa sekä tolppa-asennuksena että seinäkiinnityksenä. Sopii sisä- ja ulkokäyttöön.
Kuormanhallintaan on olemassa erilaisia älykkäitä ratkaisuja. Tarjonnasta löytyy myös langattomia ratkaisuja, jolloin vältytään ylimääräiseltä kaapelien kaivamiselta.
Walle-laturit tarjoavat paljon erilaisia järjestelmiä erilaisiin käyttökohteisiin. Varsinaiset sähköauton latausasemat saadaan maksimissaan 22 kW:n latausteholla, mutta valikoimassa on myös hidaslataukseen edullisempia ratkaisuja.
Useammassa mallissa myös laskutusoperaattorien käyttö on mahdollista. Naantalin kohteessa taloyhtiöllä on käytössä Walle 64T ja sen myötä eParking-laskutuspalvelu.
Sähköautoilun arki sujuvaksi - As Oy Läntinen Pitkäkatu 27 Turussa asensi Walle latausasemat parkkihalliinsa
Taloyhtiö päivitti parkkihallinsa vastaamaan sähköautoilun tarpeita. Walle-sähkölatauksesta oli isännöitsijällä jo entuudestaan hyviä kokemuksia. Sähköautojen yleistyessä taloyhtiöt joutuvat miettimään, miten pysäköintialueet ja -hallit vastaavat uusiin…
22.1.2025
Messuilla vierailewalle
Tule tapaamaan meitä Verkostomessuilla 22. – 23. tammikuuta 2025 klo 9 – 16 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Löydät meidät A-hallista osastolta A338. Sähköistämme messutunnelmaa…
18.12.2024
Trafomic Oy ja Fibox Oy tiivistävät yhteistyötä sähköisen liikenteen ratkaisuissa
Trafomic Oy ja Fibox Oy yhdistävät voimansa tarjotakseen entistä kattavampia ratkaisuja sähköautojen latauslaitteiden sekä autojen lämmityslaitteiden tarpeisiin. Yrityksillä on pitkäaikainen yhteistyö koteloinnin ja induktiivisten…
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset
Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.