Jaa

Mikä on kuormanhallinta ja miksi se on suositeltavaa sähköautoa ladatessa?

dynaaminen kuormanhallinta säästää sähköauton turhilta harmeilta

Sähköauton lataaminen taloyhtiössä puhuttaa paljon tällä hetkellä. Iso osa sähkö- ja hybridiautoilijoista lataa autoaan tavallisesta pistorasiasta. Turvallisin lataustapa on kuitenkin tarkoitusta varten suunniteltu latauslaite. Wallen dynaaminen ja langaton kuormanhallinta varmistaa, ettei taloyhtiössä latauslaitteiden aiheuttama sähkökuorma nouse autoa ladattaessa liian suureksi, vaikka muitakin sähkölaitteita olisi päällä.  

Suomalaiset lataavat sähköautojaan pääasiallisesti kotona. Harva tulee ajatelleeksi, että auton lataus nostaa sähkökuormaa merkittävästi lataushetkellä – siis usein juuri silloin, kun kodin muutkin sähkölaitteet ovat päällä. Siksi sähköauton lataaminen tavallisesta pistorasiasta ilman minkäänlaista kuormanhallintaa voi aiheuttaa ikäviä yllätyksiä, jos sähkön kokonaiskulutus kotitaloudessa kasvaa liian suureksi.

  • Moni lataa autoaan tavallisesta pistorasiasta eli niin kutsutusta suko-pistorasiasta. Kun auto on ajettu pihaan, latauspiuha kytketään pistorasiaan ja mennään päivän askareisiin – ruoanlaittoon, tv:n katseluun, pyykinpesuun ja saunaan, kuvailee tuotepäällikkö Tomi Mäkinen Walle-latureita valmistavasta Trafomic Oy:sta.

Hän tietää, että lataaminen auton mukana tulleella latausjohdolla tuntuu helpolta ja houkuttelevalta. Usein se onnistuukin.

– Omakotitaloissa tyypillisin pääsulakkeen koko on 3 x 25 ampeeria. Sillä pystyy hyvin lataamaan sähköautoa, mutta tässäkin tapauksessa kuormahallinta on harkinnan arvoinen hankinta. Kotitalouden sähkönkulutusta tulisi kuitenkin tarkastella kokonaisuutena. Sähköauton lataaminen vie virtaa keskimäärin 16A vaiheelta, eli yli puolet normaalisti saatavilla olevasta kapasiteetista. Jos tämän lisäksi on päällä saunaa, ilmalämpöpumppua sekä muita kodinkoneita, niin kokonaiskulutus voi kasvaa liian suureksi, jolloin talon pääsulakkeet ylittyvät, hän sanoo.

Lataaminen tavallisesta pistorasiasta on myös turvallisuuskysymys.

­– Yli kahdeksan ampeerin ottamista pitkäkestoisesti tavallisesta pistorasiasta ei suositella, sillä se saattaa aiheuttaa tulipaloriskin, Mäkinen muistuttaa.

Walle tasaa kuorman

Wallen latauslaitteiden dynaaminen kuormanhallinta varmistaa, ettei kodin virrankulutus pääse kasvamaan liian suureksi sähköauton lataamisen aikana. Kun muu sähkönkulutus kasvaa, järjestelmä laskee automaattisesti Walle latauslaitteen käyttämää virtaa. Kun muu kulutus taas kodissa pienenee, niin latauslaitteen kuormanhallinta nostaa automaattisesti latauslaitteen käyttämää virtaa. Kuormanhallinnan asennus ja käyttöönotto käy ammattilaiselta helposti, ja langattomuus säästää turhalta piuhojen vetämiseltä.

– Langattomassa kuormanhallinnassa sähkökeskukseen asennetaan ohjainyksikkö, joka on suoraan yhteydessä latauslaitteen vastaanottimeen. Asiakkaan ei siis tarvitse vetää kiinteää johdinta sähkökeskuksen ja latauslaitteen, Mäkinen kertoo.

Walle kuormanhallinta
Walle Kuormanhallinta ohjainyksikkö

Dynaamisen kuormanhallinnan ansiosta sähköauton lataajan ei siis tarvitse huolehtia sulaneista pakasteista eikä vakavammistakaan vahingoista.

Wallen langaton kuormanhallintajärjestelmä sopii käytettäväksi myös taloyhtiöihin. Samainen järjestelmä on saatavilla kaksi tasoisella kuormanhallinnalla, jolloin mittauspisteitä voi olla useampi.

Tämä on usein hyvä ratkaisu esimerkiksi rivitaloyhtiöissä, joissa latauslaitteen sähkönsyöttö on mahdollista ottaa huoneiston ryhmäkeskuksesta, mutta ongelmaksi tulee tilanne, jolloin huoneistojen yhteenlaskettu sulakkeiden kapasiteetti ylittää liittymäsulakkeen koon.

Kaksitasoinen kuormanhallinta pitää huolen siitä, että huoneiston pääsulake ei pääse ylittymään, mutta tämän lisäksi järjestelmä valvoo koko taloyhtiön liittymäsulaketta. Jos huoneistojen aiheuttama kokonaiskuorma uhkaisi ylittää liittymäsulakkeen koon, niin liittymäsulaketta valvova kuormanhallinta automaattisesti säätää kaikkia huoneistojen kuormanhallintoja rajoittamaan käytössä olevien latauslaitteiden virtaa.

Walle latausjärjestelmä on helppo, huoleton ja turvallinen ratkaisu, kun halutaan päivittää talotekniikka vastaamaan nykypäivän tarpeisiin. Yksi laite ja se on siinä, Mäkinen toteaa

Wallen yhteensopivat laitteet ja toimintakuvaus

Wallen langaton kuormanhallinta on yhteensopiva Walle16M ja Walle64 -mallien kanssa. Yksi kuormanhallinnan lähetin kykenee ohjaamaan useampaa latauslaitetta. Järjestelmän käyttöönotto on tehty helpoksi, koska järjestelmä ei vaadi erillistä internet yhteyttä, vaan toimii langattomasti radiosignaalilla. Itse latauslaitteista löytyy valmiiksi vastaanotin.

Lähettimen mittaaminen tapahtuu tuotteen mukana toimitettavilla helposti asennettavilla virtamuuntajilla. Virtamuuntajat mittaavat kiinteistön sulakkeita reaaliajassa ja säätävät sen takana olevia latauslaitteita tarpeen tullen automaattisesti. Lähetin säätää kaikkia sen takana olevia laitteita tasapuolisesti 6-16(32) Ampeerin välillä. Lähettimen esteetön kantama on jopa 200 metriä.

Lähettimen yhdistäminen latauslaitteisiin tapahtuu avaamalla lähettimen paritustila lähettimestä nappia painamalla. Tämän jälkeen latauslaitteet yhdistetään lähettimeen painamalla latauslaitteista löytyvällä napilla. Latauslaite kertoo heti signaalin vahvuuden kyljestä näkyvän ledin avulla. Ledin väri on punainen/keltainen/vihreä, riippuen signaalin vahvuudesta. Lopuksi järjestelmän paritustila suljetaan painamalla vielä lähettimen nappia uudelleen. Järjestelmä on nyt valmis käytettäväksi.

Itse järjestelmä on täysin huoltovapaa, eikä vaadi jälkikäteen tehtäviä päivityksiä.

Onko sähköautojen latausjärjestelmän hankinta ajankohtainen taloyhtiössänne? Jos sinulla on kysyttävää, tai olet kiinnostunut kuulemaan niin ota yhteyttä.

Blogi