Paikallisesti toimiva – taloyhtiön oma latausjärjestelmä
Toteutimme As Oy Nuijalanpuistolle kesällä 2023 latausjärjestelmän 11 kW asemakohtaisella maksimiteholla. Järjestelmä toimii täysin paikallisessa kuormanhallinnassa ja sitä syötetään asuntokohtaisten sähkömittareiden kautta, jolloin jokainen maksaa lataukseen käytettävän sähkön samalla tavalla ja samalla hinnalla, kuin kaiken muunkin asunnossaan kuluttamansa sähkön. Käytettäväksi laitteistoksi valikoitui Suomessa suunnitellut ja valmistetut WALLe:n latausasemat ja kuormanhallintalaitteisto. Latausjärjestelmä toimii aina täysin paikallisesti ilman internetyhteyttä. Taloyhtiölle tai asunnoille ei jää pyörimään senttiäkään ylimääräisiä juoksevia kuluja järjestelmän käytöstä.
Kohde sijaitsi rinteessä ja kaivettavaa oli paljon Energiavahti Oyn omilla pienoiskaivinkoneilla mahtuu ahtaammastakin paikasta ja maarakennustöissä saadaan siistiä jälkeä ilman että koko tonttia tarvitsee ennallistaa töiden jälkeen.
Sähköautojen lataamisen hinta – juoksevat kustannukset kuriin
Latausjärjestelmän rakentajalle on monesti selkeintä ja helpointa ehdottaa uutta, erillistä sähköliittymää latauspisteitä varten. Onhan se simppeliä, kun ei tarvitse koskea mihinkään vanhaan. Sähköverkkoyhtiö tuo uuden liittymiskaapelin tontin rajalle ja sähköurakoitsija jatkaa siitä latausjärjestelmän rakentamista. Mutta mites sitten latauspisteiden käyttökustannukset?
Kustannus | Erillisellä sähköliittymällä | evlataa asunnoista™ |
Sähkön hinta | Taloyhtiön määräämä | Asukkaan oma sähkösopimus |
Sähkönsiirron perusmaksu | 54,56 € / kk | ei lisäkustannuksia asuntojen sähkölaskuun |
Sähkönsiirron tehomaksu min | 64 € /kk | 0 € / kk |
Sähkönsiirron tehomaksu max | 138,56 € / kk | 0 € / kk |
Latausoperaattori / laskutuspalvelu | 5 € / kk / autopaikka | 0 € / kk (menee suoraan asunnon sähkölaskulta) |
Yhteensä 26 latauspaikalle, jos enintään 40 kW yhteisteho | 248,56 € / kk | 0 € / kk |
Vuodessa | 2 982,72 € | 0 € |
20 vuodessa | 59 654, 4 € | 0 € |
Taulukossa on havainnollistettu tilannetta, jossa 26 autopaikan, Caruna Espoo Oy:n alueella sijaitsevaan taloyhtiöön olisi hankittu erillinen, keskitetty latausjärjestelmä uudella sähköliittymällä vs. As Oy Nuijalanpuiston evlataa asunnoista™– latausjärjestelmä. Uudeksi sähköliittymäksi on oletettu 3×125 A kokoinen sähköliittymä, jonka mittauksena olisi tehosiirto 1 PJ. Vuoden ja 20 vuoden kustannukset on laskettu siten, että tehomaksun määräytymisperusteen minimitehoa 40 kW ei ylitettäisi kertaakaan, vaikka se onkin hyvin epätodennäköistä.
Ei tätä taulukkoa kannata pelästyä, vaikka omaan taloyhtiöön ei olisikaan mahdollista rakentaa latausjärjestelmää asuntokohtaisten sähkömittarien takaa (edellyttää asuntojen hallintaan kuuluvia autopaikkoja). 10-20 € / kk kulut kotilatauksesta maksaa kyllä mieluusti verrattuna siihen, että jonottaa kalliille, julkisille latausasemille. Tämä osoittaa kuitenkin selkeästi (vaikka lukuja venytelisi mihin suuntaan tahansa), että As Oy Nuijalanpuisto olisi maksanut erillisellä sähköliittymällä toteutetun latausjärjestelmän ainakin ”kahteen kertaan” latausinfran eliniän aikana ilman minkäänlaista saavutettua lisäarvoa. He kuitenkin valitsivat viisaasti.
Sähköautojen latauspisteiden suunnittelu kohteeseen sopivaksi
As Oy Nuijalanpuisto halusi siis latausjärjestelmän 11 kW latausasemakohtaisella teholla ja syötöt asuntojen sähkömittareiden kautta. Melko keskellä tonttia sijaitsevassa sähköpääkeskushuoneessa oli ainoastaan kahdeksan asunnon sähkömittarit, joiden kautta latausemien sähkönsyöttö oli tarkoitus kaapeloida. Muiden asuntojen sähkömittarit sijaitsivat kahdessa eri puolilla tonttia sijaitsevissa monimittarikeskuksissa, joissa ei ollut tilaa asentaa latausasemien vaatimia lähtöjä ja suojalaitteita. Autokatoksia oli yhteensä viisi kappaletta kahdessa eri tasossa. Kyseessä ei ollut siis mikään kaikkein yksinkertaisin kohde suunnitella.
Vanhat monimittarikeskukset eivät mahdollistaneet 11 kW latausjärjestelmän toteutusta tilan puolesta Nousuvarokkeiden maksimikoko 3×25 A olisi lisäksi vaatinut johdonsuojalähtöjen lisäksi asuntokohtaisen kuormanhallintalaitteiston lisäämisen järjestelmään.
Päätimme ratkaista tilanteen tarjoamalla kohteeseen toteutusta, jossa ulkona sijaitsevat monimittarikeskukset uusitaan keskuksilla, joissa on valmiudet latausjärjestelmän liittämiseksi ja käyttämällä kohteessa kotimaisia WALLe latausasemia ja kuormanhallintajärjestelmää. Latauslaitteille kaivettiin monimittarikeskuksilta asuntokohtaiset 11 kW tehon kestävät syöttökaapelit. Kuormanhallinta toeutettiin langattomasti. Järjestelmässä on mahdollista käyttää joko WALLE 16M latausasemaa tai WALLe 64 latausaasemaa.
Uusi suuremmilla nousuvarokkeilla varustettu monimittarikeskus sisältää kompaktimmasta koostaan huolimatta asuntojen sähkömittareiden lisäksi sähköautojen latausjärjestelmän tarvitseman tekniikan ja suojalaitteet.
Latausasema oli valittavista toivottujen ominaisuuksien mukaan kahdesta eri vaihtoehdosta.
Taloyhtiössä valittiin latausasemat mustan värisinä Autokatoksiin toteutettavissa järjestelmissä olemassa oleva lämmitysinfra voi yleensä jäädä palvelemaan entisellään.
Valmiin latausjärjestelmän teho
Taloyhtiön sähköliittymässä oli reilusti vapaata kapasitetettia sähköautojen latausjärjestelmälle syötettäväksi. Liittymän korkeimmalla tuntikeskiarvolla lasketulla kulutuksellakin jokaisella 26:lla autopaikalla on mahdollista ladata sähköautoa vähintään 4,75 kW teholla samaan aikaan. Tämä tarkoittaa jokaiselle 26:lle autopaikalle noin 230 km ajomäärää vastaava määrä latausta yön (10 h) aikana vaikka jokaisella paikalla olisi auto latauksessa samaan aikaan koko yön ja kaikilla olisi tarve vähintään tuolle 230 km ajomäärää vastaavan latauksen saamiseksi muun kulutushuipun aikana.
Yhtäaikaisten lataajien määrä | Latausteho (kW) | Kilometrejä tunnissa |
11 | 11 | 55 |
15 | 8 | 40 |
22 | 5,5 | 27 |
26 | 4,75 | 23 |
Latausnopeudet yhtäaikaisten lataajien määrän mukaan sähköliittymän muun tehohuipun aikana eli huonoimpana mahdollisena hetkenä.
Latausjärjestelmän mitoituksessa pyritään siihen että kaikilla olisi mahdollisuus saada ladattua autonsa akut täyteen yön aikana. Lataustarpeet ovat ihmisillä erilaisia ja mitoittamalla latausjärjestelmiä valtakunnallisten keskiarvojen mukaan menee kyllä hyvin nopeasti metsään. Kun latausasemakohtainen teho asetetaan riittävän korkeaksi ja mahdollistetaan tehonjakelu ilman turhia pullonkauloja, kuten ketjutettuja kaapelointiryhmiä saadaan pienemmästäkin määrästä kokonaiskapasiteettia usein jaettua kaikille aina riittävä määrä sähköä.
Sopiiko evlataa asunnoista™ -sähköautojen latausjärjestelmä teidän taloyhtiöönne?
Kuuluuko taloyhtiössänne kullekin asunnolle tietty autopaikka tietylle asunnolle? Jos asia on näin, niin asuntojen mittareiden kautta syötettävä järjestelmä on lähes aina elinkaarikustannuksiltaan ja erityisesti käyttömukavuudeltaan paras tapa toteuttaa sähköautojen latausjärjestelmä. Rakennamme latausinfran palvelemaan vuosikymmeniä ja autopaikkojen ja sitä kautta latausasemien syöttöjen vaihtaminen ei ole aivan yksinkertaista ja halpaa lystiä. Jos autopaikat ovat taloyhtiön hallinnoimia ja niitä vuorkataan osakkaille tai varsinkin, jos autopaikat ovat erillisinä osakkeina niin paremmin niiden hallintamuotoon sopiva järjestelmä on evlataa paikallisestiPLUS™, josta voit lukea lisää mm. tästä artikkelista: https://evlataa.fi/asunto-oy-espoon-daaliarinne/
Oli autopaikkojen hallintamuoto mikä hyvänsä, saat meiltä juuri sinun taloyhtiötäsi parhaiten palvelevasta järjestelmästä tarjouksen jättämällä tarjouspyynnön klikkaamalla linkistä https://evlataa.fi/tarjouspyyntolomake/ ja täyttämällä muutaman rivin taloyhtiön perustietoja. Olen sen jälkeen teihin yhteyksissä henkilökohtaisesti.
Kirjoittaja: Samu Peltonen
Linkki alkuperäiseen artikkeliin: https://evlataa.fi/